Återblick 2011 - uppenbarelsen och förbannelsen

2011 var året då saker började hända. Jag får tacka statlig TV för det men först lite bakgrund. Det här är min återblicksserie som började med Återblick 2002 - mina första aktieköp och fortsatte år för år med 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 och senaste 2010.

Så varför vill jag tacka SVT? Jo, under hösten så gjorde de en granskning av fonder och i synnerhet Nordea1. Jag som hade mitt månadssparande i Nordea följde det uppmärksammat och blev argare och argare. Det visade sig nämligen att Nordea hade kombinerat höga avgifter och låg avkastning, och då inte medioker avkastning utan usel avkastning. Det pratas en del om smygindexfonder och det hade varit bättre än vad Nordea gjort.

Det här hände under senhösten och jag satta mig ner med kalkylark och gamla årsbesked och summerade avgifter. 60 000 kronor. 60 000 kronor hade jag betalat till Nordea för att ta hand om mina sparpengar och sett i efterhand så hade nästan allt annat varit en bättre idé. Jag hade ett långt samtal med en "rådgivare" på Nordea om det här men min slutsats blev att sluta lita på andras förvaltning. Antingen indexfonder (där man helt enkelt hoppas att "marknaden" gör hyfsat rätt) eller egna aktier (där jag själv måste göra rätt).

I och med att jag sålde av gamla fonder så fick jag dels en del skatt att betala (men inte så mycket eftersom väldigt lite gått uppåt trots att det hade gått ett decennium), dels fick jag loss kontanter att köpa annat för så det blev en hel del affärer när 2011 gick mot slutet. Fonderna och aktierna blev lite godtyckliga, men tänkta att ersätta de fonder jag hade haft hos Nordea, samt att jag slängde mer pengar på succén Lundin Mining (just då var det en succé!).

Köp

Aktier

AktieAntalPris per styck
Investor300125,23 kronor
Lundin Mining40031,85 kronor
NCC400113,75 kronor
Volvo B1 00096,62 kronor

Fonder

FondSummaÅrlig avgift (%)
Avanza Zero47 303 kronor0,00%
FMG Iraq Fund A104 000 kronor2,00%Enda vägen för Irak borde vara uppåt. Eller? :-(
SPP Aktiefond USA60 000 kronor0,20%
SPP Aktiefond Europa50 000 kronor0,20%
Swedbank Robur Östeuropafond40 000 kronor1,42%...och Östeuropa, med Ukraina och andra länder som bara kan växa. Inte sant? :-(

Kommentar i efterhand

Väldigt blandad framgång för de här inköpen. Trots nedgången det senaste halvåret så har Investor, NCC och USA-fonden alla gett mer än 20% per år, medan Lundin Mining, Östeuropafonden och Irakfonden sjunkit mer eller mindre. Vill man se ett mönster så är det att "förhoppnings"-delarna gått dåligt, medan de delar som varit mer generella gått riktigt bra. Tack och lov så satsade jag mer på de säkra investeringarna än på de mer chansartade så sett som en helhet så var det fortfarande bra affärer.

Det har bara gått 4 år sedan inköpen så det kan fortfarande svänga mycket men än så länge har jag inga planer på att skälla på "Daniel årsmodell 2011".

Det jag möjligtvis tycker att jag borde insett var att det var ett misstag att köpa fler andelar i Lundin Mining. Företaget var inte längre billigt och jag hade väl fått för mig att priset bara kunde fortsätta uppåt. Nu funkar inte råvaruaktier riktigt så eftersom valutor och råvarupriser inte kommer öka i oändlighet och gruvor förbrukas. Om ett sånt bolag plötsligt gått upp mycket så ska man nog fundera mer på att avsluta spekulationen än att öka den.

Totalt innehav nyårsafton 2011

Nu börjar det här bli komplicerat och många siffror. Jag får nog fundera på bättre sätt att visualisera det här till nästa årsrapport (där det inte blir färre aktier och fonder).

Utdelningsaktier

AktieAntal andelarUtdelningar under åretFörändring
Jeeves200300 kronor0%
Nordea2 6002 420,80 kronor+7%
Sandvik1 3003 900 kronor+200%
Sectra4002 000 kronorÅterupptagen utdelning (+900% vs år 2008)
Volvo11 0001 500 kronorNytt företag.
Investor300
NCC400
Totalt10 300 kronor
Skatt-3 090 kronor
Utdelningar efter skatt7 210 kronor
1 Fler aktier än vid tidigare utdelning.

Chansaktier

AktieAntal andelarPrisförändring
Lundin Mining2 400+52%
Totalt+52%

Indexfonder etablerade marknader

FondPrisförändringAndel av indexfonder
Avanza Zero-5,6%57,6%
SPP Aktiefond Europa+1,2%18,9%
SPP Aktiefond USA+4,7%23,5%
Totalt-1,9%

Chansfonder

FondPrisförändringAndel av chansfonder
Swedbank Robur Östeuropafond-7,3%90,2%
FMG Iraq Fund A10+1,8%9,8%
Totalt-6,4%

Obligationer

ObligationAntal"Utdelningar" under åretMotsvarande ränta
Premieobligation 2007:120600 kronor4,3%

Utdelningar jämfört med tidigare år

Äntligen, årets ljuspunkt. Sectra och Sandvik ökade utdelningarna kraftigt. Sandvik för att kunjunkturen såg bra ut, Sectra för att de överlevt partnerförlusten och efter försäljning av företagsdelar hade för mycket kontanter. Kanske borde man skilja på normal utdelning av årets vinst och extrautdelningar för att krympa företagets tillgångar men här räknar jag ihop dem.

Tack vara lite återupprättad tur med mina premieobligationer och inköp av Volvoaktier innan utdelningen så blev det en ökning på hela 178%. Helt enormt. En riktig ketchupeffekt och nu är utdelningarna plötsligt en saftig mängd pengar. En person kan köpa (billig) mat under ett halvår för den här utdelningen, vilket passar bra eftersom årets julklapp 2011 var en färdigpackad matkasse.

Här någonstans började nog tankarna infinna sig att utdelningar faktiskt kunde vara en riktig inkomstkälla vilket påminner mig om att jag fortfarande inte läst Geraldine Weiss klassiker "Dividends don't lie". Den är från 1988 men många av de bästa böckerna skrevs för länge sedan. Se bara Benjamin Grahams böcker.

edit: 2012 finns nu att läsa.


1. Nordea är inte ensam om att ha dyra och dåliga fonder men de råkade 2011 vara de som lyckats dölja det sämst. Sedan dess har även Swedbank varit i rejält blåsväder.

Kommentarer

  1. Återigen kan bara imponeras över ditt historieberättande, jäkligt kul att läsa faktiskt. Har du berättat hur mycket du har i utdelningar nu för tiden eller avslöjar du det först när du är framme vad dags datum? Trevlig helg på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag har inte gjort någon sammanställning över allt för 2015 än och jag använder väl den här serien för att ge mig tid att fundera på vad som är den bästa visualiseringen.

      Om någon skulle vara extra nyfiken går det nog att summera över alla utdelningsinlägg men jag rekommenderar att vänta. Så spännande är det inte. :-)

      Radera
  2. Väldigt givande läsning, ser fram emot nästkommande inlägg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det kommer inom 3 till 6 veckor (av döma hur det brukar vara, inte enligt någon planering).

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare