Är halva priset orimligt?

Det finns gott om de som påpekar att en nedgång med 10-20% är småpotatis jämfört med många större krascher. Jag, liksom en del andra, fortsätter att öka antalet aktier, men om det här är bara början på en lång eller djup nedgång, är vi då inte ute alldeles för tidigt?

Som tankeexperiment, hur skulle värderingarna se ut om priserna halverades? Vi har idag i runda slängar ett P/E på 20, det vill säga vi betalar 20 kronor för varje krona i årlig vinst, eller sett som procent, vi förväntar oss 5% av priset i årlig vinst. Historiskt så har P/E legat på cirka 14, men det har svängt mellan 7 när alla varit väldigt pessimistiska och 25+ när alla varit extremt optimistiska.

Skulle priset på alla aktier halveras utan att företagsvinsterna förändras så hamnar P/E på 10, det vill säga en förväntad vinst på 10% av priset varje år. Det är ett lågt pris men inte unikt lågt. Dock så tror jag det skulle sammanfalla med att företagsvinsterna sjönk. Om inte annat skulle finans och fastighet påverkas direkt så låt oss säga att vinsterna sjunker till i genomsnitt 75% av vad vi har nu. Då hamnar P/E runt 14, nära det långsiktiga genomsnittet.

Så en halvering av aktiepriserna verkar inte orealistisk men det finns några faktorer som talar emot det. I första hand håller den låga räntan upp P/E-talen. Den har fått folks förväntningar på aktie-avkastning att minska, därav de höga priserna (och följaktligen modesta avkastningen). Jag tror att det krävs en extrem extern kris som skrämmer bort folk från aktier för att det skulle ske en prishalvering. Några stora och oväntade konkurser?

Min slutsats är trots allt att priserna må fortsätta sjunka, men inte till en halvering. 30% till möjligtvis, men antagligen inte det heller. Vi kan också ha sett botten redan nu (vilket jag inte heller tror). Folk ser fortfarande spöken runt varje hörn. Mer makrofunderingar finns i överflöd på Gottodix blog.

Kommentarer

  1. Daniel,

    Finns det verkligen någon anledning att fundera över vart marknaden är på väg? Det finns ju inget svar på sådana undringar. Det som sker på många håll nu är att man sitter, och eldar upp sig för en kommande björnattack.

    I April 2015 läste jag inget om någon björnattack. Det rådde lugn och ro i bloggosfären. Man var långsiktiga investerare.

    Själv tycker jag det är betydligt mer konstruktivt att fundera kring någon buddistisk tankegåta typ hur låter det när man klappar i händerna med en hand?

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. 40 % 20 år skrev redan om övervärderingen på börsen redan i februari när OMX-30 nådde sin topp (http://40procent20ar.blogspot.se/2015/02/it-krasch-finanskris-varderingsbubbla.html). Personligen hakade jag på om att det inte var hållbart precis innan den stora nedgången började i maj (http://aktieingenjoren.blogspot.se/2015/05/ar-den-svaga-kronan-forklaringen-till.html).

      Så jag tycker att om man läser rätt bloggar får man en relevant och nykter bild av läget.

      (förövrigt har jag ett irriterande problem som gör att trots att jag är en trogen läsare så vägrar Daniels blogginlägg synas i min publika läslista).

      Radera
    2. @Lars - Visst har du en poäng i att funderingar om enhänta klappningar är lika givande som spekulationer om varthän börspriserna rår, men för mig spelar det här en speciell roll. Det handlar om i vilken takt jag ska använda andra sparmedel till att köpa aktier. Med den här funderingen ville jag visa att även om man ibland kallar de här priserna "billiga" så kan det vara långt ner till botten.

      Sedan säger jag liksom Aktieingenjören att redan för ett år sedan var det mer än en som konstaterade att aktier var dyra. En del försökte motivera det och hävda att det var rimliga priser, men jag tror ingen förnekade att priserna var höga. Jag har själv ett inlägg från april förra året som jag aldrig publicerade som spekulerade i att toppen var nådd. Jag är lite ledsen att jag aldrig publicerade det för då hade jag sett så intelligent ut. :-)

      @Aktieingenjören: Blogger verkar inte vara världens bästa bloggplattform. Jag har inte själv fått någon notifiering om att jag skrivit det här inlägget så det kanske faktiskt inte finns. :-)

      Sedan bytte jag till https för ett tag sedan. Det kanske också krånglar till det. Och tack för att du uppskattar det jag skriver (jag läser mellan raderna!). Jag skriver mest för min egen skull så allt andra kan ha intresse av är en bonus.

      Radera
    3. Blogger visar bloggen med båda adresserna och bloggen syns när jag öppnar min läslista i läsliste-verktyget men i widgeten på sidan är den dold.

      Jag är dålig på komplimanger så bra att du förstod intentionen med min kommentar.

      Radera
  2. @Aktieingenjören

    Man kan inte läsa allt. Får väl lägga till 40.20 i läslistan. Jag läser redan din blogg-:D.

    Hur ser en nykter bild av läget ut i dag den 17 feb 2016??

    Ha det bäst

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. 4020 är lätt att missa eftersom han skriver så få inlägg numera. Men när han väl skriver något är han fantastisk.

      Min syn på det hela är i stort sett densamma som när jag skrev det här inlägget (http://aktieingenjoren.blogspot.se/2016/01/vad-som-ar-fel-pa-borsen-just-nu-mina.html):

      Men i korthet går det ut på att nedgången började med att storbolagen blev på tok för dyra (40%20 år prickade toppen när han skrev om en "kvalitetsbubbla"). Den övervärderingen drog med sig en hel del småbolag som också blev övervärderade.

      Att bolag just nu är lägre värderade betyder alltså inte att de garanterat är billiga. Snarare tror jag att blandningen mellan övervärderade, rätt värderade och undervärderade bolag är större än vanligt. Bra bolag med tillväxt och bra värdering lär gå bra medan börsoron på sikt slaktar alla bolag med tilltagna värderingar eller osäkra intäkter.

      Hur länge börsoron pågår vet vi inte men det lär bli oförutsägbart precis som vanligt.

      Radera
    2. Det är lättare när nästan allt är dyrt eller nästan allt är billigt.

      Jag tror också att vi har en konjunktursvängning (åt det sämre) ganska snart och det kommer slå hårt åt en del bolag men jag vet inte vilka!

      Småbolagsruschen i slutet av förra året verkade lite lätt desperat. När inget annat verkade lockande så tog folk stora risker, större än de insåg (IMHO). Inget ont om småbolag men en del av dem kommer inte klara sig och då blir det dyrt att vara ägare.

      Jag skulle önska ett riktigt kraftigt fall för att det skulle göra det så mycket enklare.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare