Utdelningsmål 2016

För 2016 har det redan börjat dåligt och då tänker jag inte på börsfallet. Med NCCs utdelningsstopp 2016 så försvinner mer än 20% av mina planerade utdelningar och det kräver en del jobb för att kompensera.

Så om utdelningarna för 2015 landade på 47 000 (36 000 utan NCC) så ser det just nu, efter rätt många nya inköp, ut att bli cirka 42 500 för 2016, och då är utdelningen för flera bolag osäker så det kan vara väl optimistiskt. Utan att vara helt orealistisk så kan det landa på 40 000 kronor och en sådan minskning skulle jag inte vara nöjd med.

Mål #1: Få mer utdelningar 2016 än 2015 utan att öka risken nämnvärt eller göra avkall på framtida tillväxtmöjligheter.

Mål #2: Öka andelen utdelningsaktier från 46% till minst 50%.

Mål #3: Minska den procentuella exponeringen mot svensk tung industri.

En plan

Så planen för att uppnå målen är .... inte ännu skriven. Är börserna fortfarande högt värderade? Ska jag köpa ännu mer aktier i Castellum för att få en del av hyresintäkterna? Är dollarn dyr eller billig sett från framtiden? Ska jag ge mig in på andra marknader än USA och Sverige? Norge? Tyskland? Kanada? Finland?

Jag vill inte börja med preferensaktier ("preffar"). De har alla individuella villkor att hålla koll på och de kommer ta mycket stryk om räntan går upp. För det har jag redan pengar i en obligationsfond. Det ska vara något som kan följa med inflationen och gärna med lite bonus dessutom.

Hur tänker ni?

Kommentarer

  1. Jag tänker så här, dvs blanda aktier med olika direktavkastning, tillväxt, brancher samt global hemvist

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, mycket intressant!

      Att få in både direktavkastningen och tillväxten är ju det svåra och man ser på dina grafer hur mycket av det ena nästan automatiskt utesluter det andra. Jag vill egentligen ha mycket tillväxt men tillväxten är det som är svårast att förutsäga.

      Radera
  2. Nu fokuserar jag sällan på utdelningarna. Men efter den här nedgången måste det väl finnas många bra bolag att köpa in sig i vars direktavkastning stigit rejält? Sen antar jag att du trots allt får utdelning från NCC, men i form av en avknoppning som kan omsättas i kontanter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske. Det ska bli intressant att höra detaljerna för avknoppningen. Om både delarna kommer återuppta utdelningarna på ett bra sätt 2017 så kommer jag behålla dem. Men vi får se när vi hamnar där om några månader.

      Och ja, direktavkastningarna har ju stigit med 10-20% nu, vilket är klart trevligt. Det ser i alla fall mycket mer lovande ut nu än för några månader sedan. Om börsen kan fortsätta ner 10-20% till så spelar det nog nästan ingen roll vad man köper om man bara är beredd att ha tålamod.

      Radera
  3. men aktiekursen kommer också sänkas därefter av avknoppningen. kommer att bli +/- noll i slutändan, det är för år 2017 som det är intressant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se. Börsen är ju inte alltid logisk. :-)

      Undrar om det finns några bra exempel på liknande avknoppningar som man kan titta på.

      Radera
  4. Även jag är rätt less över NCC:s slopade utdelning för mig innebär det en total minskad utdelning på 4% vilket är rätt kännbart.

    Initialt tänkte jag sälja av allt i NCC men ångrade mig och resonerade som så att jag som ändå är långsiktig får acceptera att slopad utdelning inträffar ibland och vi får ju trots all Housing...

    För att kompensera bortfallet så köper jag hej vilt i utdelningsaktier och förhoppningsvis räcker det för min enda målsättning för 2016 - att utdelningen ska öka med minst 10% från föregående år.

    Mvh//Cm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, ja, Housing kan ju bli ett eget trevligt företag i en ideal värld.

      Jag vill också köpa vilt! Behöver bara framkalla kontanter till det och jag är inte riktigt mogen för att låna ännu. Dessutom skatter under våren. Äsch. Jag får köpa lite mesigt vilt! :-)

      Radera
  5. Jag gillar skarpt punkt 2: Öka antalet utdelningsaktier i %. Jag skrev in som mål hur mycket jag ville utöka utdelningen i kronor i nästa år men insåg i efterhand, eller rättre sagt när jag skrev det, att det är lite korkat. Det sätter ju bara en onödig stress att köpa på sig om man har ett sådant mål. Köplägena kommer ju när de kommer så nästa år ska den typen av mål formuleras om.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare