Dubblat i Castellum för att få plats med en soffa

För nästan exakt en månad sedan så köpte jag 300 aktier i fastighetsbolaget Castellum och nu har jag gjort det igen. Den här gången kostade de, inklusive courtage, 117,18 kronor styck så bara några promille billigare än förra gången. Liksom i december så handlade det om en kombination av att jag vill ha fler fastighetsaktier, mer utdelning och att priset sjönk till en för mig acceptabel nivå på ett företag som jag har förtroende för.

Eftersom företaget inte förändrats nämnvärt senaste tiden (såvitt jag vet; årsrapporten kommer onsdag nästa vecka), så är det här ytterligare 2-3 kvadratmeter kontor och lager. Med det är min andel 5 kvadratmeter, bara för mig! Säng, stol, skrivbord, soffa. Hmm, antingen bäddsoffa eller så får sängen extraknäcka som soffa direkt. Se, där är min plan!

De nya 300 aktierna kommer, om inte utdelningen förändras (4,60 kronor per aktie) ge mig en årlig utdelning på 1 380 kronor före skatt. I förra inlägget påpekade jag att det var tillräckligt för ett halvår med kontaktlinser, så nu är det ett helår.

Jag har kvar "krigskassa" för en eller två till affärer och det är fortfarande fullt möjligt att vi ser ett rejält ras under våren så att jag kanske bränner resten, men mina rätt pessimistiska uppskattningar säger fortfarande att det blir en utdelningssänkning för mig 2016.

Kommentarer

  1. Om du menade utdelningen i Castellum så kommer det nog inte hända. En av dem stabilaste bolagen i den aspekten. Kan vara att dem inte höjer, men sänka lär dem inte göra.

    Mvh Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, jag tänkte på min portfölj i sin helhet. Att NCC skippar utdelningen påverkar mina utdelningar rätt rejält. Jag hoppas att Castellum kan kompensera det en aning i alla fall.

      En liten höjning från Castellum (om de har gjort en bra vinst) vore inte fel.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare