Branschfördelning: Hej Castellum!

För ett antal år sedan satt jag ner och funderade på hur jag ville fördela mina sparmedel. Jag var rätt säker på att jag ville använda mer än en äggkorg. En av de pajer jag ville ha ett finger i var fastighetsmarknaden, men det är inte helt lätt att bara köpa några hus och sedan hyra ut dem.

I brist på bättre idéer så slog jag då för några år sedan till på NCC, bygg- och konstruktions- och husutvecklarföretag. Det visade sig vara en av mina mer tursamma affärer, men så för några veckor sedan så meddelade plötsligt företaget att de tänkte dela sig själva och ställa in utdelningen 2016. Från att vara en favorit till en ful ankunge på några minuter.

Jag har kvar mina aktier i NCC men det fick mig att ta en ny funderare på hur jag skulle kunna komma in på fastighetsmarknaden och jag tittade till Castellum, ett företag jag haft ögonen på under något år. De har alltid känts för dyra men plötsligt så såg det bättre ut. Det var ett år sedan priset var lägre än det var nu så jag i det närmaste spontanhandlade.

300 aktier i Castellum för 117,48 kronor styck efter courtage är nu mina. Jag hoppas på ett långt och givande förhållande. I synnerhet gillar jag företagsledningens inställning till utdelningar. De verkar medvetna om att de är anställda av aktieägarna för att förvalta deras bolag. Räknar jag om min andel i företaget till kontorsyta så verkar jag ha köpt mellan två och tre kvadratmeter. Tillräckligt för ett skrivbord och en stol. Eller en säng. Jag är nog inte en fastighetsbaron än.

Min reservkassa fortsätter krympa fast priserna ännu inte är låga. Det känns ändå ok. Med NCCs utdelning (temporärt?) borta så mår min portfölj bra av Castellum.

De 300 aktierna kommer vid fortsatt samma utdelningsnivå (4,60 kronor per aktie) ge mig en årlig utdelning på 1 380 kronor före skatt. Tillräckligt för ett halvår med kontaktlinser så var det problemet halvlöst.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare