Mina största tapp

Börskurser går upp och ner och stadigt sparande kan inte alltid kompensera för sjunkande värderingar. Jag bläddrade igenom gammal data för att se vad jag gått igenom förut. Totalt, inte bara aktier utan annat sparande (som dämpat fallen) så har jag inte tagit någon rejäl smäll både i kronor och procentuellt.

2000-3 till 2000-4 (dotcom-kraschen)
-12,2% (endast investeringar; totalt minus 10 000 kronor)
2007-10 till 2008-1 (finanskraschen preview)
 -9,3%
2008-6 till 2008-10 (finanskraschen)
-14,7%
2011-4 till 2011-9
-12,8%
2015-5 till 2015-9 (och fallande?)
 -9,1% (sexsiffrigt belopp)

Eftersom jag fått lön samtidigt som värderingarna fallit så har smällarna minskat. Nu har jag tyvärr en mycket lägre lön i förhållande till storleken på portföljen så nu känns nedgången mer direkt. Tittar man på hur värderingen förändrats så är det typ en årslön eller mer som den minskat. Fast en nedgång efter en stor uppgång verkar inte kännas lika mycket. Om man inte hunnit vänja sig vid vad en hög värdering så verkar det göra mindre om värderingen sjunker igen.

När jag kollade priser igår så fick jag äntligen se lite svart siffror för mina investeringar, inklusive en aktie som gått upp 25% (oj!). Blandade känslor som vanligt. Jag gjorde inga stora intåg på börsen när det var som billigast, men vi får se om det här bara är en tillfällig uppgång eller om det är på riktigt.

Jag är fortfarande inte direkt orolig utan mer spänd inför möjligheten att köpa saker till ett lågt pris, kopplat till risken att jag felbedömer vad som är ett lågt pris.

Jag hör gärna vilka fall andra upplevt, hur det kändes och hur ni hanterade det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare