Lite pengar från USA (Coca Cola) och mer penger till USA (Procter & Gamble)

Sedan i somras har Coca Cola sålt ytterligare 3 770 flaskor1 med mitt namn stämplat på dem och för det fick jag 270 kronor. Lite mindre än förra gången då dollarn kostar lite mindre just nu. Dessutom försvann 41 kronor i skatt men jag hoppas fortfarande få tillbaka de pengarna i form av lägre ISK-skatt nästa år. Får väl se om det är sant eller inte med tanke på att skatten för utländska investeringar i ISK är dåligt dokumenterad.

Har man underskott av kapital, det vill säga betalar mer i räntor än man får i utdelningar (eller reavinster) så fungerar inte ISK bra eftersom man inte har något att kvitta sina källskatter emot. Har man däremot inga dyra lån så är det mer oklart. Jag väntar fortfarande på svar på en del frågor jag ställt Skatteverket.

Coca Cola-utdelningen kom för övrigt fram halvsnabbt. Inte så snabbt som det borde om allt vore automatiskt, men lite snabbare än förra gången. Mer exakt så tog det 4 dagar inklusive en helg (utdelning i USA den 1 oktober, svenska pengar på Avanza-kontot natten mellan 5 och 6 oktober).

Jag har även fortsatt att öka i Procter & Gamble med ett inköp av 15 aktier för 605,24 kronor styck. Dollarkursen var 8,3735 SEK/USD, aktiekursen 71,89 USD/aktie, och Nordnet ville ha 49 kronor i avgift (courtage). Med tanke på courtaget var kanske affären lite för liten, men jag står och väger på om jag ska förvandla min reservkassa till aktier nu eller om jag ska spara den. Än så länge väntar jag för det kan fortfarande bli mycket billigare utan att det vore underligt.


Bild från dabas.com

De 15 nya aktierna kommer, om utdelningen inte krymper eller dollarn blir billigare, att ge mig 330 kronor om året i utdelning. Det motsvarar en förpackning Hönö Skärgårdskaka i månaden.


1 Egentligen inte flaskor utan "serveringar av Coca Cola-produkter".

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare