Inlösenaktier istället för utdelning (pengar från Sectra)

Mitt enda lilla bolag i portföljen, Sectra, fortsätter att skifta ut kontanter de samlat på sig till aktieägarna. Gamla vinster, nya vinster och pengar från att ha sålt delar av bolaget har under ett antal år delats ut till aktieägarna genom att dela aktien i två och sedan lösa in den ena biten för 4,50 kronor aktien. Jag har försökt lista ut varför de gör så och jag tror att det är för att det blir en aning lägre skatt än de vanliga 30%. Detta eftersom en del av anförskaffningsvärdet flyttas till den inlösta aktien och inlösen blir en reavinst.

Exempel med påhittade siffror

ÅrAnförskaffnings-
värde aktie
(kronor)
Anförskaffnings-
värde inlösenaktie
(kronor)
Inlösen
(kronor)
Reavinst
(kronor)
Skatt i %
inlösen-
värdet
2020100
2021955201522,5%
2022914201624,0%
2023883201725,5%
...
Skatteverket har de faktiska siffrorna men bara för tidigare år

Haken är förstås att reavinsten kommer att bli större om du säljer aktierna eftersom anförskaffningsvärdet på de riktiga aktierna har sänkts. Har man redan så stor reavinst att man kan använda schablonmetoden (anta att 80% av försäljningsvärdet är ren vinst) så spelar det ingen roll. Det gäller många av Sectras stora ägare som också var de som en gång grundade bolaget (varav en, för länge sedan, vann 10 000-kronorsfrågan).

Men jag då!

Jag har inga planer på att sälja mina aktier även om de plötsligt blivit mycket högre värderade än de var innan. Däremot så tror jag inte utdelningen kommer fortsätta på den här nivån många år till för de gamla reserverna håller på att tömmas.

Den här gången gav mina 400 aktier en total utbetalning på 1 800 kronor (4,50 kronor per aktie). På det får jag betala en aning mindre än 30% skatt men ungefär 500 kronor. Nu har jag några amerikanska utdelningar i slutet av året och NCC kvar innan jag kan summera passiva inkomster 2015. Det kommer inte bli (mycket) mer än 2014 på grund av få inköp (dyra aktier!) och sänkta räntor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare