Courtageförändringar - vilken makt

En väldigt kort post efter att jag kommit hem efter att ha varit ute och rest utan att följa nyhetsströmmen. Tydligen så läste både Avanza och Nordnet min post om courtage och bestämde sig för att sänka sina priser för att konkurrera bättre. Det är väldigt goda nyheter men det betyder att jag måste göra om mina beräkningar igen. Doh. Dessutom finns det tydligen en ny nätmäklare som heter DeGiro som jag vet absolut ingenting om. Får se om de verkar seriösa.

Edit #1: Det ser ut som att Nordnet kopierat Avanzas prismodell för aktiehandel i Sverige. Så Nordnet Mini/Avanza Mini har samma priser. Nordnet Liten/Avanza Small har samma priser. Nordnet Mellan/Avanza Medium har samma priser och Nordnet Fast och Avanza fast pris har samma priser. Cudos till Nordnet för att inte blanda svenska och engelska i namnen.

Edit #2: Så Avanza och Nordnet har nu i praktiken samma priser för handel i USA och i Sverige. Eftersom det är lägre priser så är det bra, men det betyder nog att man måste se upp mer för exakt var de tjänar pengar, för någonstans måste de tjäna pengar. Nordnet ger tillgång till Tyskland, vilket är bra. Nordnet har 1 SEK istället för 1 Euro som minikostnad i Finland. Just nu ser jag ingen anledning att välja den ena eller den andra beroende på courtage utan andra saker får avgöra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare