Köpt mina första Johnson & Johnson

Jag har länge tittat på Johnson & Johnson som ett stort, kvartalsutdelande, företag för att jämna ut utdelningarna över året. Det som fått mig att dra mig är att dollarn har varit så dyr. Jag tycker inte alls om att betala 8,50 kronor för 1 US-dollar. Men vem vet om den någonsin bli billigare? Inte jag i alla fall, så nu på fredagkvällen blev jag lite vild och tryckte på köpknappen. 100 stycken Johnson & Johnson kommer ge mig cirka 400 kronor efter skatt fyra gånger om året. Tyvärr så har jag precis missat brytpunkten för juni-utdelningen men aktien blev också lite billigare så det jämnar ut sig.

Fakta om företaget:

  • Det grundades 1886.
  • 2012 hade det 128000 anställda.
  • Företaget har 3 avdelningar som styrs självständigt:
    • Konsumentprodukter
    • Mediciner
    • Utrustning och teknik för sjukvården
  • Tillväxten har det senaste decenniet varit försiktig men stadig.
  • Just nu delas det ut $2.80 per år, vilket är ca 2.8% av aktiekursen.
  • Företagets marknader är:
    USA45%
    Europa26%
    Övriga "västvärlden"10%
    Asien/Stilla havet/Afrika19%
    Andelen utanför USA har stadigt ökat.

Jag funderade också på Procter & Gamble, ett annat företag med en ampersand i namnet, men inte den här gången. Jag vill gärna höra om någon har några åsikter om något av företagen.

Kommentarer

  1. Väldigt fint bolag som jag också planerar att ta in till min depå på sikt.

    Ta hand om dig

    SvaraRadera
  2. Detsamma! Lycka till med din resa!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare